Recent Posts

Saturday, October 27, 2012

Rawatan Tulang Sumsum Mengubah Gadis 16 Tahun Kepada Lelaki Berjanggut.

Rawatan Tulang Sumsum mengubah gadis 16 tahun kepada lelaki berjanggut.






  Kita semua sedia maklum bahawa kehidupan remaja penuh dengan perubahan dari segi mental dan fizikal tapi bukan sesuatu yang saya akan tunjukkan sebentar lagi. Gadis 16 tahun dari negara China yang bernama Nana dari daerah Zhejiang telah menderita selama dua tahun akibat penyakit Aplastic Anemia, tetapi beliau sedang menjalani rawatan "potent drug therapy". Setiap rawatan yang melibatkan perubatan pasti ada kesan sampingan, salah satu kesan sampingan akibat dari rawatan ini ialah kadar penumbuhan yang abnormal pada muka dan badan Nana.

        Menurut akhbar Global Times, ibu bapa Nana telah membelanjakan 300,000 yuan ($47,800) untuk rawatan tulang sumsum tetapi kesan sampingan ubat itu telah membuatkan rupa paras dan fizikal Nana menjadi lebih teruk akibat pertumbuhan bulu. Sekarang ini Nana tidak dapat menjalani kehidupan yang normal, menurut ibu Nana setiap kali tiba waktu persekolahan Nana akan menangis dan beliau risau dan takut untuk ke sekolah disebabkan oleh tekanan persekitaran. Menurut doktor, Nana akan pulih dalam masa 3 tahun tetapi keluarga Nana tidak mempunyai wang yang cukup untuk meneruskan perbelanjaan perubatan.

      Walau bagaimanapun, keluarga Nana masih lagi mencuba pelbagai cara supaya Nana dapat menjalani kehidupannya seperti remaja normal yang lain. Ibu bapa mana lah yang sanggup tengok keadaan anak dia macam tue. 

sumber

0 comments: